De prioriteitenmatrix van Eisenhower

Vind je het moeilijk om prioriteiten te stellen? Er bestaat een handig hulpmiddel, namelijk de prioriteitenmatrix van Eisenhower.

Het stellen van prioriteiten is soms niet gemakkelijk, maar wel heel belangrijk. Om goed te kunnen bepalen wat wel en niet belangijk is, kun je jezelf een aantal simpele vragen stellen. Deze matrix van Eisenhower laat je dat doen.

Timemanagement

Het Eisenhower model – oftwel Eisenhower matrix of Eisenhower kwadrant – is een bekend model voor goede timemanagement en/of project planning. Het model ontleent zich naar aanleiding van de beroemde uitspraak van Eisenhower dat ‘urgente zaken zelden belangrijk zijn en dat belangrijke zaken zelden urgent zijn’. Het model is betrekkelijk eenvoudig, maar zeer effectief als het gaat om het stellen van prioriteiten.

Urgent of belangrijk?

In het model wordt onderscheid gemaakt tussen zaken die belangrijk zijn en zaken die urgent zijn. Ongetwijfeld kennen we allemaal de overvolle to-do lijsten met zaken die je graag af wilt hebben en zaken die beslist af moeten zijn. Omdat er bijvoorbeeld een behoorlijke tijdsdruk op zit.

Dit onderscheid komt duidelijk terug in de Eisenhower matrix: het basismodel als het gaat om goede timemanagement.

Het Eisenhower model: vier kwadranten

Volgens het Eisenhower model zijn er vier verschillende kwadranten. Deze kwadranten vormen de matrix. In de bovenste twee kwadranten  staan zaken die belangrijk zijn. In de onderste twee kwadranten vinden we zaken die niet belangrijk zijn. Welke taken in welk kwadrant horen is uiteraard afhankelijk van elke situatie. De resulaten uit de matrix vormen voor jou een uitdaging om te besluiten wat je gaat doen? Logischerwijs zijn die eerst zaken die belangrijk en urgent zijn.

Matrix

In de afbeelding bij dit artikel zie je hoe de matrix van Eisenhower er precies uitziet. Het betrekkelijke eenvoudige instrumenten laat je de belangrijkste vragen stellen over de importantie van jouw werkzaamheden. Met een goede management van jouw werkzaamheden kun je meer efficiënt met jouw werk bezig zijn.